Binnenstad Vlaardingen

« terug naar overzicht

De bezoeker aan de stad gastvrij onthalen in een aantrekkelijke stad!

Blog Jan Traats 2 oktober 2016

Een stad kan nog zo aantrekkelijk zijn, maar als de bezoeker niet gastvrij wordt ontvangen en behandeld dan is de totale beleving onvoldoende. In deze totale beleving van de stad heeft elke ondernemer en zijn of haar personeel een grote rol!

Als je aan mij vraagt: “Jan wat versta jij onder gastvrijheid?”. Dan geef ik je het volgende antwoord: “Gastvrijheid is het ‘echt’ welkom heten van de bezoeker van de stad. Die bezoekers van de stad kunnen zowel de eigen inwoners als de bezoekers van buiten zijn.”

Voor mij betekent gastvrijheid in ieder geval de ontvangst zodra je de stad binnenkomt, via welke aanvoerroute ook. Of dat nu met de auto, het OV, de fiets of via het water is. Voor de automobilist bijvoorbeeld is een goed onderhouden wegennet belangrijk, evenals duidelijke aanduiding en verwijzing van en naar parkeergelegenheden. Ik denk hierbij ook aan het hebben van aangename looproutes naar en in de binnenstad.

Landelijke onderzoeken tonen aan dat de servicegraad van een binnenstad (ruimtelijk, functioneel en fysiek) en de bediening van de consument (HET!!) verschil maakt.

Het gaat erom de bezoeker een beleving te laten ervaren waarbij deze verrast wordt door de aantrekkelijkheid van de stad, zoals bijvoorbeeld door schone straten, geen onkruid, eenduidige reclameborden of uithangborden, maar ook door gastvrijheid in winkels en horeca. Een voorbeeld kan zijn dat er in de winkels een glaasje water of kopje koffie te drinken wordt aangeboden. Ook is het fijn als je als klant welkom wordt geheten met een lach en dat er een praatje wordt gemaakt. Hoe vaak zie je niet dat het personeel met elkaar of met de telefoon bezig is? Het gaat om het gevoel van gastvrijheid dat je wil overbrengen en dat zit ook in kleine dingen.

Gastvrijheid is een uiting van een prettige bezoekersbehandeling, de aantrekkelijkheid in de openbare ruimte en de samenwerking tussen de ondernemers met de gemeente en andere partijen. Alles bij elkaar leidt tot verandering en het feit dat bezoekers zich prettig voelen in een stad.

Een goed landelijk voorbeeld is Gouda die de titel Beste Binnenstad 2015-2017 in de categorie middelgrote gemeenten heeft ontvangen. Deze prijs heeft Gouda vooral te danken aan de diverse positieve ontwikkelingen die de stad de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Gouda is een zeer verrassende en bruisende stad met historische roots om trots op te zijn. Zo heeft de jury over Gouda aangegeven vooral waardering te hebben voor de intensieve samenwerkingsverbanden en de ontwikkelingen op het gebied van cultuur en leisure. Gouda beschikt over een solide centrummanagement met veel enthousiasme. Ook worden de activiteiten integraal op elkaar afgestemd om de binnenstad van Gouda te versterken, en weet Gouda daarnaast de koppeling te leggen tussen de industriële functies en de historie van de binnenstad welke tot uiting komt aan de randen van het centrum in de vorm van beleving; de energie van toen is vertaald naar nu. Hiermee onderscheidt Gouda zich van de andere steden.

Als binnenstadsmanager zeg ik: “laten wij in Vlaardingen deze stad als voorbeeld nemen en nog meer aan de aantrekkelijkheid en gastvrijheid werken!’

Tot horens!

Jan Traats, binnenstadsmanager Vlaardingen

Email: jantraats@binnenstadvlaardingen.nl