Uitgelicht: Sneakers Vlaardingen

Sneakers zijn populair. Ze zijn niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld. Maar de trend houdt al even aan. In 2003 is ondernemer Vincent de Koning Sneakers Vlaardingen gestart. Hij stapte op het juiste moment in en begon zijn eigen zaak aan de Korte Hoogstraat. Na twee jaar kwam er een pand vrij in het Liesveld. Vincent greep de kans met beide handen aan en kon zo een goedlopende speciaalzaak opbouwen in het centrum van Vlaardingen. Vincent: “Mijn werkervaring heb ik opgedaan in sportzaken als weekendhulp. Al vanaf jonge leeftijd ben ik geïntrigeerd door sport. Met Sneakers waagde ik een sprong in het diepe.”

Elk bekend modehuis heeft wel een sneaker geïntroduceerd en opgenomen in de vaste collectie. Ook steeds meer sportmerken richten zich op mode. Vincent: “Sneakers heeft een gevarieerd aanbod waarmee we een dubbele doelgroep kunnen bedienen. De ratio tussen sport en mode ligt ongeveer op 60% tegenover 40%.” Elk merk heeft een zogeheten levenscyclus. Dat betekent dat iets wat vorig jaar populair was, nu ineens niet meer relevant is. Daarnaast speelt het seizoen mee bij de keuze van het type schoen. Vincent: “Voor het samenstellen van het aanbod bezoek ik regelmatig schoenenbeurzen voor de mode- en schoenendetaillist. Daar doen we onderzoek en gaan we in gesprek met leveranciers. Door de komst van internet en webshops kan tegenwoordig iedereen vanaf de bank sneakers bestellen. Wij zorgen voor een totaalbeleving voor de klant. Het begint al met klanten begroeten en goed adviseren.” Sneakers maakt gebruik van social media en heeft een lokale vlogger voor de promotie van nieuwe collecties. Vincent: “Als fysieke winkel is het een uitdaging om mee te gaan met de snelheid van digitalisering en het continu veranderende consumentengedrag. In de winkel kunnen wij de klant van het beste advies voorzien. Niet alleen qua stijl, maar ook voor de pasvorm, demping, halve maten en bijvoorbeeld het gebruik van zooltjes. En dat allemaal op 50m2.”

Diversiteit in winkelaanbod

De klanten van Sneakers zijn heel divers. Van jong tot oud, voor elke generatie zijn er sneakers. Het is zelfs mogelijk om voor een heel gezin, inclusief baby, matchende schoenen aan te schaffen. Vincent: “Klanten van het eerste uur komen nu nog naar de winkel. We groeien letterlijk mee met de klant. Sneakers zijn algemeen geaccepteerd en passen onder een spijkerbroek, jurk, chino en legging. Aanvragen voor een specifieke sneaker uit een bepaalde collectie ontvangen we ook. Daarin zijn we afhankelijk van de desbetreffende leverancier. Wederom zijn online shoppen en bijvoorbeeld boutiques van een hoger segment onze concurrenten.” Sneakers werkt samen met een aantal ondernemers uit de binnenstad. Zo liggen er bij diverse kledingwinkels kortingsbonnen voor Sneakers en andersom ook. Bij lokale sportverenigingen komt het logo ook al voorbij. Vincent: “Om mijn bestaansrecht te behouden heb ik ook andere winkels en ondernemers nodig. Complementaire producten of diensten die elkaar versterken. Het winkelaanbod in de binnenstad moet groeien, willen we ook de bezoekersaantallen vergroten en de winkeltijd verlengen. Sneakers is een sociaal punt waar mensen bij elkaar komen. Mijn streven is om met een hoogwaardige service en een persoonlijke benadering Vlaardingen te boosten in leefbaarheid en gezelligheid.”

Deel deze pagina:
Kalender

Bekijk alle